Sveriges alla motionslopp inom cykel och triathlon

MTB-teknik som ett proffs – starter

Starta snabbt!
Beroende på vilken disciplin man tävlar i är starten olika avgörande. På ett långlopp med masterstart spelar det ingen större roll om du krånglar lite med pedalen under någon eller några sekunder. I ett kvalheat till en eliminering eller vid starten av ett cross country kan starten vara avgörande. En snabb start är en kombination av flera steg, här är några saker värda att tänka på:

Reaktionsförmåga
Är du redo när det gäller? Oftast går nedräkningen till så att man får veta att det är 1 minut till start, 30 sekunder till start och då det är 15 sekunder kvar kan starten ske närsomhelst för att minska risken för tjuvstarter. När det är en halvminut kvar gäller det att göra sig redo så att när startern ropar ut ”15 sekunder” är man med på att det kan smälla direkt. Ta med dig en kompis och en visselpipa och turas om att blåsa en startsignal för att på så vis träna upp reaktionförmågan.

Hävda dig
Ingen kommer hålla undan och släppa fram dig bara för att vara snäll. Det gäller att hitta luckor, ta chanser och att på ett snyggt och sportsligt sätt hävda sig i starten. Armbågar i sidan på motståndarna är inte okej.

Rätt växel
Träna starter och se vilken växel du snabbast tar dig fram på och kom ihåg detta. Har du en för lätt växel kommer du kanske vara längst fram första halvmetern men sedan bli överkörd när du kommit 1,5 meter. En för tung växel kan å andra sidan göra att du blir omkörd och då även stängd.

Underlag
Olika underlag tillåter olika mycket kraft i de första tramptagen. Startar du på löst grus eller fuktigt gräs är det lätt hänt att du spinner till och tappar fart framåt eller så kan du ha sådan otur att du slår knät i styrstammen. Trist att behöva köra hela racet med ett ömt knä!

Stressa inte
Enligt reglementet får man ha en fot i pedalen samtidigt som man ska ha markkontakt med den andra. I eliminering och tidskval kan man ibland tillåta att man startar med båda skorna i ­pedalerna och med hjälp av en som ­håller i sadeln, men oftast startar man med en fot i marken. Om du ger 100 % redan på första tramptaget kan det vara lätt hänt att det är svårt att få i andra skon. Ibland kan det vara bättre att ta första tramptaget bara för att komma på rull, smälla i andra skon och sedan ge full gas med det benet. Om du börjar med högerbenet ungefär i en position likt klockan två om man ser på vevpartiet från sidan, är det kanske troligt att du kommer kunna klicka i vänstern när den pedalen ­passerar ungefär 12. Ta för vana att ställa vänsterpedalen så att den ligger rätt när klossarna på skon kommer.

Träna, träna, träna
Du kommer inte att bli snabbare på att starta enbart av att läsa detta, du måste ut och öva, om och om igen. Testa att starta med olika växlar, med pedalerna i olika lägen och öva på olika underlag. Oftast behövs inte en hundraprocentig start men ibland kan det vara avgörande att få vara först eller i alla fall i täten när man kommer till första stigen.